zaterdag 6 augustus 2011

Hong Kong 6 augustus 2011

Donderdagavond 4 augustus, na een lange reis, goed aangekomen in Hong Kong. Omstreeks 23 uur arriveerde ik in mijn hotel en dit keer niet op de 14e etage, maar een stuk lager…. de 9e etage.

Bij aankomst op het vliegveld meteen een porter gereserveerd. Zo’n man haalt je koffer van de band en zet hem op een kar en vervolgens rijdt hij de hele handel door de douane en brengt je naar de balie voor de hotelbus. Dus op naar VIGOR…. De balie alwaar ik mijn ticket zal aanschaffen.
Dit keer ging de porter meteen weer weg en liep niet helemaal mee naar de bus. Kon meteen mee naar de halte. Je wacht tot er voldoende mensen zijn met de welbekende orange stikker  -per buscompagnie- een andere kleur. We konden meteen met iemand mee richting bus. Dat is nog een heel eind, vooral als je het niet kent. Ik wist ongeveer hoe we moesten lopen.
Daarna nog 20 minuten wachten op de bus en kon ik lekker bijkomen en wat FaceBook berichtjes schrijven, omdat de airport free WIFI heeft.

Opeens viel mijn oog op mijn slot…. OPEN…… oeps…. en een grote kier… oei oei… gelukkig zaten er 2 riemen omheen. Ben er op de heenweg al 1 kwijtgeraakt. Ook zitten de 2 andere klemmen nog dicht. “Niet goed dichtgedaan…” denk ik, maar dan bedenk ik dat hij ook geopend kan zijn door iemand anders. Ik houd het maar bij het eerste. Ik heb hem niet goed dichtgedaan komt er het dichtsbij. Kreeg hem niet goed dicht thuis…. dus het zal wel aan mij liggen. Gelukkig klopt het ook. Alles zit er nog in en er is niets verplaatst of zo. Wel opletten bij het naar huis gaan dus!!!

Koffer uitgepakt en boel beetje opgeruimd en gaan slapen.

Volgende ochtend vroeg opgestaan en wat gegeten. Wat lekker dat hier een fruitmand staat en dat er koffie en thee op de kamer staat. Hoef ik lekker niet naar een veel te groot ontbijt.

Kowloon Park...
Om een uurtje of 10.30 uur loop ik al in een Hong Kongse straat. Wat een leven en
wat een kleurrijk geheel. Ik besluit om eerst eens een kijkje te nemen in het Kowloon Park. Valt mijn oog opeens op een bordje met o.a. de tekst GovWIFI. WIFI gepromoot door de overheid. Wat leuk…. meteen maar even uitproberen. Het werkt… grappig. Meteen snel wat FB berichtjes schrijven…. Mijn back up. Viber werkt ook en heb een leuk gesprekje met Nederland. Hahahaha… was niet eens opzoek naar internet.

Ik loop via een mall naar de Waterfront. Ook in zo´n grote plaza staan weer pracht kunswerken. Alles is even mooi… nog wat foto´s gemaakt van het pracht uitzicht op de haven en op Hong Kong Island.

Later ben ik aan de Waterfront en wil even uitrusten wanneer ik ook daar allemaal mensen zie met netbooks en mobiles. Maar weer een geprobeerd en ook hier, zomaar buiten op een bankje…. WIFI.
Ik breng nog een bezoekje aan the Auditoria Building. Soort Cultureel Centrum waar altijd wel een tentoonstelling is. Dit keer een tentoonstelling over SPACE / ruimte dus. Op verschillende manieren is hier uiting aan gegeven – Van Fictional Space tot Personal Space.
Verder zijn er allerlei billboards met aankondigingen van uitvoeringen voor de aankomende tijd. Dit pakken ze groots aan en de posters vind ik schitterend. Echt een voorbeeld voor anderen….

Dan is het ondertussen tijd geworden voor een drankje en dit doe ik bij Starbucks. Het is een flesje watermeloensap geworden en ook hier weer WIFI.  Mijn lievelings broodje tuna heb ik inmiddels al elders gekocht en opgegeten… J

Hierna moet ik maar even terug naar het hotel om de voeten wat rust te gunnen, want kan niet meer op mijn benen staan.
Dus even op de plaats rust. Het is koud op de kamer, koud in het hele hotel. Rot airco!!! Ik zet de airco op heat, zodat het wat warmer wordt. Heb steeds koude voeten hier ….. brrrr….

Na de rustpauze maar eens op mijn lijstje kijken en besluit ik naar de  Man Mo Temple te gaan en de Cat Street Market. Beide in de wijk Sheung Wan.
Gelukkig is het mtr systeem bekend bij me en stap ik bij mtr Tsim Sha Tsui en heb ik een overstap bij mtr Central op Hong Kong Island.

Met een beetje vragen vind ik de weg naar de tempel. Veel trappen lopen en daar was ik niet op bedacht, maar ik doe het lekker toch.

De Man Mo Temple dateert uit 1840 en is een van de oudste tempels van de stad. Deze tempel is gewijd aan de god van de literatuur (Man) en de krijgsgod (Mo). Binnenin staat het altijd blauw van de rook, afkomstig van de enorme wierookspiralen aan het plafond. De rook brengt de gebeden en wensen van de offerende tempelbezoekers naar de goden. Indrukwekkende tempel en jammer dat ik het bordje zag hangen met het verzoek geen foto´s te maken en daar houd ik me dus netjes aan…. wel jammer.

Cat Street Market...
Cat Street Market staat op het lijstje, omdat dit dicht bij de Man Mo Temple is. Ik zag het al op weg naar de tempel, dus dat is makkelijk en hoef ik niet meer te zoeken of te vragen. Je vindt hier allerlei souvenirs en Mao-kitsch en allerlei andere troep. Ik koop niets, vooral omdat ik op Schiphol per definitie mijn koffer moet openen. Dat niemand hier meer iets van zegt. Het zijn altijd de mensen die in Nederland gedefinieerd worden als ´allochtoon´ die eruit worden gepakt. Ondertussen lopen er altijd wat van die yuppen gewoon door en er is geen mens die bedenkt dat die schoenen en al de andere kleding die ze dragen en de volle tas die voortgetrokken wordt…. dat dit allemaal nepartikelen zijn. Zie ze nog lopen vorig jaar… gewoon doorlopen en ik moet mijn koffer openen en daar vindt die vent 3 telefoonhoesjes waar hij moeilijk over gaat doen… de sukkel.
Tja, ik heb al een schaakbord in mijn koffer zitten waar ze wel eens vervelend over kunnen gaan doen… dus de volgende keer maar alleen Hong Kong en geen IndonesiĆ«. Dan kan ik ook inkopen gaan doen…. Hahahaa.

Enfin, de Cat Street Market is leuk om te zien.

Hierna ga ik terug naar het hotel om mijn voeten te laten rusten en slaap een klein uurtje. Daarna opfrissen, omkleden en gaan eten.
Doe ik nooit meer hier in het hotel. Zit gewoon te rillen van de kou en ik heb al meer aan dan overdag. Meer mensen klagen over de kou. Helaas de airco staat al op zijn laagst….  Dus verhuis ik naar een tafeltje aan het raam, daar staat de airco minder op gericht. Anderen volgen mijn voorbeeld.

Na het eten loop ik door naar buiten, moet even opwarmen. In Nathanroad kom ik opeens in een heel nieuw winkelcomplex. Super…. Veel gadgets voor de iPhone en ik koop nog steeds niets. Heb ook niets nodig, maar ondertussen wil ik eigenlijk wel een iPad… hebben ze zulke mooie dingen voor en een leuk opvouwbaar toetsenbord…. Miss gadget komt los in me…… en ik houd me in.

Zo en nu ga ik snel onder de douche en weer naar buiten. Het is al bijna half 11.
Nee hoor... ik ben niet lui. Het begint hier pas om een uur of 11 te leven, vandaar dat ik nog op mijn kamer zit. Het is hier een heel ander ritme dan in Indonesiƫ.

Ben benieuwd wanneer ik dit verhaal kan uploaden naar mijn blog.

Groetjes en allemaal een fijne dag. ENJOY!!!!
Ans x