vrijdag 29 juli 2011

Ambon - Vrijdag 22 juli 2011

Mijn kamer......
Jawel… het is me gelukt! Ik kom weliswaar met een slaperig hoofd…. om 7.30uur de kamer inlopen. “Selamat pagi oom Janes…. het is me gelukt!”
Tante Ietje is nog niet terug van haar marktbezoek. Die komt om 8 uur binnen en eet met me mee. Heerlijke pisang goreng heeft oom Janes gemaakt….. ik groei hier dicht!!!
Daarna tante Ietje weer de deur uit. Halleluja….. mijn tante is een workaholic…. Waar zag ik dit eerder?? ;))

Zelf meteen maar mandiƫn en wat bezoekjes afleggen. Ik begin al om 9.30uur bij tante Sien Kaya.

Tante Sien heeft natuurlijk al gehoord dat ik zal komen en weet dat ik haar een flesje 4711 zou brengen. Wat kan je iemand blij maken met zo’n flesje en wat repen chocola. Heb gezellig met haar zitten praten. Doet me goed om met een oude vriendin van mijn vader te praten. Voel me bevoorrecht dat ik dit mag meemaken, dat ik oude vrienden en vriendinnen van mijn vader heb mogen leren kennen.
Vertelt ze me ook dat mijn opa het stuk grond waar zij nu nog woont, heeft willen kopen. Dat is niet toegestaan, omdat mijn opa was gelijkgesteld met de Nederlanders en belandas mochten die grond niet kopen. Vandaar ook die naams-verandering van Sijaranamual naar Sarianamual…… getver. Wat een klote gedoe….. Lang leve de politiek….. Gelukkig is er genoeg grond voor iedereen.

Van tante Sien naar huis om de cadeautjes voor tante Fien op te halen. Ook een oude vriendin van mijn vader. Ze durft niet zo goed Nederlands te praten, dus is het aan mij om Maleis te praten. Dat gaat me goed af.

Omdat ik toch al aan de wandel ben, ook maar even bij Saar Tahitoe (jaja…. echt met een OE op het end) aangegaan. Die kreeg bijna een hartstilstand en huilen…. We hebben elkaar 17 jaar niet gezien. Vorig jaar zat ze in Bandung toen ik in Ambon was.

Zo leuk dat ik iedereen nog weet te vinden. Mijn startpunt is altijd de Citra. Van hieruit weet ik precies waar iedereen woont.

Na veel kletsen en menig kopje thee en uitwisselen van telefoonnummers en FB adressen, met Saar bij tante Yo en Tientje langsgegaan en vervolgens weer naar huis.

Ondertussen is ook Simon thuis gekomen. Hij heeft pauze genomen ….. we hebben zin in lekkere koffie en dat wordt dus Sibu Sibu. Mon op de motor voor ons en Saar en ik hebben ons in de becak gepropt. Ik moet er altijd als eerste in en dan helemaal naar achter en dan de volgende….. hahahaha….. omdat ik dunner ben moet ik als eerste… zou je niet zeggen, maar het is waar. Sommigen zijn een heel stuk dikker dan ik. Hoe krijgen ze dat voor elkaar???
Na Sibu naar huis en uitrusten.

Om 19 uur hebben we met tante Etty afgesproken. Tante Ietje komt ook vroeger naar huis. Tante Ietje is erg druk met het voorbereiden van de een of andere activiteit voor de kerk. Ze ontvangen mensen uit Jakarta en elders en zij heeft de organisatie in handen. Wat is die vrouw druk zeg…. Die zie ik dus vooral eventjes tussendoor als ik toevallig thuis ben of ’s avonds laat.

We pakken de auto van tante Ietje en Stanley rijdt ons naar het restaurant.

Met de tantes en oom eten. Kleinzoon van tante Etty mag ook
mee met oma....
Heel gezellig om met de familie van opa’s kant bij elkaar te zitten. Na het eten brengen we tante Etty naar huis en gaan ook wij terug naar huis, maar eerst nog een sightseeing Ambon Manise voor mij.

Thuis wat nagepraat en naar bed. Het was een eniverende, maar erg prettig dag!